Minuta do minuty – jak dobrze oszczędzać czas?

Możemy być pewni, że gdyby istniała możliwość dokupienia dodatkowych porcji czasu, byłby to najbardziej pożądany towar na rynku. Wyobrażacie sobie ludzi wracających z zakupów z torbami pełnymi czasu? Pudełka z czasem na sklepowych półkach? Kredyt na czas? Wizja niczym z filmu sci-fi (chociażby „Wyścigu z czasem). Niestety – póki co czasu nie można dostać, kupić, sprzedać. Jedyne co nam pozostaje to oszczędzanie oraz sprawne zarządzanie tym, co mamy. Przyda się zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Zadanie trudne, ale jak najbardziej wykonalne. Jak?

1. Ludzie listy (priorytetów) piszą…

Lista priorytetów brzmi banalnie, prawda? Jednak od czegoś trzeba zacząć, a dobrze przygotowana lista rzeczy do zrobienia potrafi wprowadzić porządek w organizację naszego czasu. Nawet jeśli wiesz, że nie „odhaczysz” wszystkich punktów, i tak ją przygotuj – nie stracisz wprawy, a kiedyś na pewno uda Ci się postępować z wcześniej przyjętym planem.

Listę priorytetów twórz regularnie. Wystarczy proste narzędzie w przeglądarce czy na smartfonie lub zwyczajny… notatnik.

Bardziej ogólna lista może powstawać raz na miesiąc lub tydzień. Szczegółową rób każdego ranka, pozwoli Ci to zachować plan dnia. Rzeczy, które udało się zrobić, od razu skreślaj. Po jakimś czasie warto sprawdzić, czy któreś z punktów nie zostają regularnie przenoszone na kolejne dni i tygodnie. Jeśli tak jest, zastanów się, czy zrobienie tej rzeczy to rzeczywiście konieczność. Może można z niej zrezygnować?

2. Załóż filtr na informacje

Multitasking na tablecie i komputerze - szum informacji

Wstajesz rano, odpalasz komputer, włączasz Facebooka, mail, portal informacyjny. Czasami w tle słychać radio lub telewizor. Nie wydaje Ci się, że zbyt często ta sama informacja dociera do Ciebie z wielu różnych źródeł, a Ty nie potrafisz jej zignorować? Głośny wywiad z celebrytą czytasz na Pudelku, a po godzinie przeglądasz jeszcze raz, ponieważ koleżanka udostępniła go na swoim profilu. Po raz trzeci w ciągu dnia słyszysz o zgłoszonym projekcie ustawy lub wypadku na drugim końcu kraju. Bycie na bieżąco jest ważne, ale nie musisz przecież mnożyć informacji (chyba że Twoja praca polega na porównywaniu ich 😉 ). Znajdź swoje ulubione medium i nie klikaj kolejny raz w treść, którą już znasz.

3. Nie trać czasu w autobusie

Czytanie w autobusie - aby nie marnować czasu

Jeździsz komunikacją miejską? To świetnie! Czy udało Ci się zauważyć, jak wiele osób nie robi wtedy zupełnie nic, nawet przy bardzo długiej trasie? Nie bądź jedną z nich. W autobusie czytaj książkę lub gazetę, wyślij ważnego smsa, a jeśli posiadasz tablet – sprawdź maile i załatw ważne sprawy.

Jeśli pracujesz/uczysz się daleko od miejsca zamieszkania (co jest bardzo popularne w większych miastach), bardzo możliwe, że w komunikacji miejskiej spędzasz 1-2 godziny dziennie. To spory kawałek doby. Nie pozwól, żeby stał się zupełnie bezużyteczny. Uwaga – jadąc w autobusie, nie rozmawiaj przez telefon. To niekulturalne i przeszkadza innym pasażerom.

4. Pracuj i słuchaj

Dziewczyna z słuchawkami słucha audiobooka

Sprawdź, czy jesteś osobą, która może jednocześnie pracować (niekoniecznie za biurkiem!) i słuchać np. audiobooków lub radia. Jeśli lubisz wiedzieć, co się dzieje w kraju, taka metoda skutecznie zaoszczędzi Twój czas, który do tej pory przeznaczałeś na wertowanie stron informacyjnych (i plotkarskich…). Jeśli uczysz się języka obcego, w trakcie pracy możesz także słuchać wspomagających naukę rozmówek czy podcastów.

5. Masz 3 minuty?

Kilka minut czasu

Jeżeli do tej pory widziałeś dobę jako noc i dzień, ewentualnie 24 godziny, zmień perspektywę i spójrz na nią jak na liczbę minut. Masz 3-5 minut przerwy pomiędzy spotkaniami? Nie wykorzystuj ich na bierne patrzenie się w monitor lub picie kolejnej kawy, na którą nie masz ochoty. W 3 minuty można odpisać na krótkiego maila, zrobić porządek na biurku, wyczyścić pocztę lub wykonać telefon.

Nie zrozum nas źle – nie sugerujemy, żebyś zupełnie zrezygnował z czasu na odpoczynek, wręcz przeciwnie. Kiedy spojrzysz na czas w ten sposób i zaczniesz zauważać niewielkie „skrawki” dnia, Twój czas dla siebie będzie zdecydowanie przyjemniejszy, ponieważ znikną wszystkie drobne sprawy, które zazwyczaj masz z tyłu głowy, dając sobie chwilę relaksu (często z poczuciem winy). W końcu wszystko zostało już zrobione, prawda? 🙂

6. Przesuń trudności na początek listy

Lista priorytetów

Zasada, którą najpierw znienawidzisz, a później pokochasz. Oczywiście, że większość z nas woli robić to, co sprawia jakąkolwiek przyjemność, a trudniejsze zadania zostawiać na koniec. Niestety takie działanie sprawia, że niełatwy obowiązek staje się ciężarem, którego wykonanie nieustannie przesuwamy o kolejne godziny, dni, tygodnie…

W jaki sposób wpływa to na nasz czas? Nie potrafimy dostatecznie skoncentrować się na wykonywanych czynnościach, robimy błędy i przeciągamy zadania, żeby tylko nie zaczynać robić tego, co nieprzyjemne. To właśnie Twoje podejście? Zmień je! Na początku nie będzie łatwo, ale pamiętaj, że przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. Kiedy dobra organizacja pracy i ustalanie priorytetów wejdą Ci w nawyk, będzie znacznie prościej i zobaczysz, o ile przyjemniejszy stanie się Twój dzień.

7. Nie wszystko na raz? A może jednak?

Planowanie trasy i kolejności czynności

Wychodzisz do pracy, wracasz do domu, przypominasz sobie, że musisz jeszcze pójść do sklepu, więc wychodzisz i wracasz. Po ponownym rozłożeniu się na kanapie patrzysz na smutne oczy psa, który zdecydowanie potrzebuje załatwić swoje potrzeby. Ponownie zakładasz buty, sięgasz po smycz, wychodzisz… Znasz to? Nawet nie wiesz, ile czasu marnujemy, nie łącząc czynności i zadań, które można załatwić w trakcie jednego wyjścia.

Przed opuszczeniem mieszkania staraj się zaplanować swoją trasę i sprawdź, czy nie możesz załatwić czegoś (nawet drobnej rzeczy) w pobliżu. Taka zasada sprawdza się również w biurach, szczególnie tych dużych. Kiedy musisz zapytać o coś Magdę i Olę, które pracują na innym piętrze niż Ty, zrób to za jednym razem. Zaoszczędzisz 5-10 minut. Wydaje Ci się, że to mało? Wróć do punktu nr 5!

Tych kilka rad pomoże Ci zaoszczędzić czas i odzyskać nad nim kontrolę. Nie zdziw się, jeśli po kilku tygodniach okaże się, że jednak możesz spotkać się z dawno niewidzianą koleżanką lub pójść na lekcje tańca, które przekładasz od miesięcy. W końcu takie oszczędzanie służy temu, żeby Twoje życie było jeszcze przyjemniejsze! 🙂

 

 

(Visited 248 times, 1 visits today)
Katarzyna Cicha, TurboTłumaczenia
Katarzyna Cicha, TurboTłumaczenia